Innledning

Dette kjøpet er regulert av de nedenstående standard salgsbetingelsene for kjøp av kurs- og opplæringstjenester over Internett. Forbrukerkjøp over internett reguleres hovedsakelig av avtaleloven, forbrukerkjøpsloven, markedsføringsloven, angrerettloven og ehandelsloven. Disse lovene gir forbrukeren ufravikelige rettigheter, som er tilgjengelige på www.lovdata.no. Vilkårene i denne avtalen skal ikke forstås som noen begrensning i de lovbestemte rettighetene, men oppstiller partenes viktigste rettigheter og plikter for handelen.

Salgsbetingelsene er basert på Forbrukertilsynets anbefalinger, men enkelte punkter er tilpasset YKO AS sine spesifikke tjenester. Disse salgsbetingelsene beskriver også kjøp mellom virksomheter.

 

1. Avtalen

Avtalen består av disse salgsbetingelsene, opplysninger gitt i bestillingsløsningen og eventuelt særskilt avtalte vilkår. Ved eventuell motstrid mellom opplysningene, går det som særskilt er avtalt mellom partene foran, så fremt det ikke strider mot ufravikelig lovgivning. Avtalen vil også bli utfylt av relevante lovbestemmelser som regulerer kjøp av varer og tjenester mellom næringsdrivende og forbrukere.

 

2. Partene

Selger er YKO AS, Solgaard Skog 144, 1599 Moss, post@yko.no, +47 69020000, Orgnr 933 921 050, og betegnes i det følgende som selger/selgeren.

Kjøper er den forbrukeren eller virksomheten som foretar bestillingen, og betegnes i det følgende som kjøper/kjøperen.

 

3. Pris

Den oppgitte prisen for varen og tjenestene er den totale prisen kjøper skal betale. Denne prisen inkluderer alle avgifter og tilleggskostnader. Ytterligere kostnader som selger før kjøpet ikke har informert om, skal kjøper ikke bære.

 

4. Avtaleinngåelse

Avtalen er bindende for begge parter når kjøperen har sendt sin bestilling til selgeren. Avtalen er likevel ikke bindende hvis det har forekommet skrive- eller tastefeil i tilbudet fra selgeren i bestillingsløsningen eller i kjøperens bestilling, og den annen part innså eller burde ha innsett at det forelå en slik feil.

 

5. Betalingen

Selgeren kan kreve betaling for varen fra det tidspunkt den blir sendt fra selgeren til kjøperen.

Dersom kjøperen bruker kredittkort eller debetkort ved betaling, kan selgeren reservere kjøpesummen på kortet ved bestilling. Kortet blir belastet samme dag som varen sendes.

Ved betaling med faktura utstedes fakturaen ved forsendelse av varen/tjenesten, og betalingsfristen fremgår av fakturaen. Kjøpere under 18 år kan ikke betale med etterfølgende faktura. Sikker betaling kan skje via Vipps, VISA, eller Mastercard gjennom SwedbankPay.

Ved kjøp av kurs- og opplæringstjenester skal betaling være mottatt av selger før kursstart, og senest innen betalingsfristen angitt i bestillingsbekreftelsen. Kursdatoen som er oppgitt i bestillingsbekreftelsen regnes som første gyldige kursdato, med mindre kjøper skriftlig har endret denne senest 5 dager før kursstart. Dette tidspunktet danner grunnlag for betalingsfrist. Endring av kursdato gir ikke rett til betalingsutsettelse, med mindre annet er uttrykkelig avtalt.

Den kursdatoen som er angitt i bestillingsbekreftelsen regnes som første gyldige kursdato, og danner grunnlag for fastsettelse av betalingsfristen – også dersom kursdato senere endres. Eventuell endring av kursdato må være skriftlig og sendt inn senest 5 dager før opprinnelig kursstart. Endring av kursdato gir ikke rett til betalingsutsettelse, med mindre annet er uttrykkelig avtalt

 

 6. Levering

Levering er skjedd når kjøperen, eller hans representant, har overtatt varen eller fått tilgang til kurs eller bekreftelse på kursplass. Hvis ikke leveringstidspunkt fremgår av bestillingsløsningen, skal selgeren levere varen/tjenesten til kjøper uten unødig opphold og senest 30 dager etter bestillingen fra kunden. Varen/tjenesten skal leveres hos kjøperen med mindre annet er særskilt avtalt mellom partene.

 

7. Risikoen for varen/tjenesten

Risikoen for varen/tjenesten går over på kjøper når han, eller kjøpers representant, har fått varene/tjenestene levert i tråd med punkt 6.

 

8. Angrerett

Ved påmelding til dette kurset godtar du at påmeldingen er bindende. I henhold til angrerettloven § 22 bokstav m gjelder det ikke angrerett, da kurset har en fastsatt dato. Avmelding vil ikke gi rett til refusjon, med mindre annet er avtalt. 

Ved kjøp av andre tjenester eller varer gjelder angreretten innen 14 dager fra varen er mottatt, eller fra første levering i tilfelle av abonnement. Ved bruk av angreretten må varen/tjenesten returneres uten unødig opphold og senest 14 dager etter at melding om angreretten er gitt.

 

9. Endring av kursdato

Kjøper har mulighet til å endre kursdato inntil to ganger. Ved hver endring påløper en administrasjonsavgift på 20 % av kursavgiften. Dersom begge endringer benyttes, vil det totale tillegget utgjøre 40 % av opprinnelig kursavgift.

Endring må meldes senest 5 dager før opprinnelig eller gjeldende kursstart. Dersom det er mindre enn 5 dager igjen til kursstart, anses fristen som oversittet, og endring er ikke mulig.

Viktig: Endring av kursdato gir ikke rett til betalingsutsettelse. Kursavgiften forfaller til betaling i forkant av den opprinnelige kursdatoen kjøperen var påmeldt til – uavhengig av når kurset faktisk gjennomføres. Kursdatoen som fremkommer i bestillingsbekreftelsen regnes som bindende, med mindre annet er skriftlig avtalt.

Kjøper er selv ansvarlig for å foreslå ny kursdato, og må gjøre dette innen 14 dager etter at behov for endring er meldt til selger. Dersom kjøper ikke har foreslått og fått bekreftet ny dato innen fristen, anses retten til endring som frafalt. Ny forespørsel vil i så fall regnes som ny påmelding og faktureres i sin helhet.

Ny kursdato må være gjennomført senest innen 6 måneder etter opprinnelig kursdato. Dersom dette ikke skjer, anses retten til opprinnelig kursplass som bortfalt, og nytt kurs må kjøpes.

Dersom kjøper ikke møter opp til kurset etter første endring, og heller ikke har varslet korrekt innen fristen på 5 dager, regnes den andre endringsmuligheten som misligholdt. Da bortfaller retten til ytterligere endringer, og nytt kurs må kjøpes.

Dersom kjøper varsler ny endring i tide etter første fravær, kan én ny kursdato godkjennes, mot ytterligere 20 % administrasjonsgebyr. Dette forutsetter at kursavgiften er betalt.

Ved manglende oppmøte etter andre endring gis det ingen refusjon. Kjøper må da betale for nytt kurs i sin helhet, uavhengig av årsak til fravær.

Dersom kursavgiften ikke er betalt innen fristen, forbeholder selger seg retten til å annullere kursplassen. Dette fritar ikke kjøper fra betalingsplikten, da selger har holdt av plass og pådratt seg kostnader som følge av bestillingen.

 



 

10. Forsinkelse og manglende levering – kjøperens rettigheter og frist for å melde krav

Dersom selgeren ikke leverer varen eller leverer den for sent i henhold til avtalen mellom partene, og dette ikke skyldes kjøperen eller forhold på kjøperens side, kan kjøperen i henhold til reglene i forbrukerkjøpslovens kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen og/eller kreve erstatning fra selgeren. Krav om mislighold bør meldes skriftlig (f.eks. via e-post).

 

11. Mangel ved varen – kjøperens rettigheter og reklamasjonsfrist

Hvis det foreligger en mangel ved varen/tjenesten må kjøper innen rimelig tid etter at den ble oppdaget eller burde ha blitt oppdaget, gi selger melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen. Kjøper har alltid reklamert tidsnok dersom det skjer innen 2 måneder etter at mangelen ble oppdaget eller burde vært oppdaget. Reklamasjon kan skje senest to år etter at kjøper overtok varen/tjenesten, eller fem år dersom varen er ment å vare vesentlig lengre enn to år.

 

12. Selgerens rettigheter ved kjøperens mislighold og uakseptabel oppførsel

Dersom kjøperen ikke betaler eller oppfyller de øvrige pliktene etter avtalen eller loven, og dette ikke skyldes selgeren eller forhold på selgerens side, kan selgeren i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 9 etter omstendighetene holde varen tilbake, kreve oppfyllelse av avtalen, kreve avtalen hevet samt kreve erstatning. Ved forsinket betaling kan selgeren kreve renter, inkassogebyr og et rimelig gebyr ved uavhentede varer.

Dersom en kursdeltaker utviser uakseptabel oppførsel som forstyrrer undervisningen eller skader miljøet under kurset, forbeholder YKO AS seg retten til å bortvise vedkommende fra kurset uten rett til tilbakebetaling.

 

13. Garanti

Garanti som gis av selgeren eller produsenten, gir kjøperen rettigheter i tillegg til de kjøperen allerede har etter ufravikelig lovgivning. En garanti innebærer ingen begrensninger i kjøperens rett til reklamasjon og krav ved forsinkelse eller mangler etter punkt 9 og 10.

 

14. Personopplysninger

Behandlingsansvarlig for innsamlede personopplysninger er selger. Med mindre kjøperen samtykker til noe annet, kan selgeren kun innhente og lagre de personopplysninger som er nødvendige for å gjennomføre avtalen. Kjøperens personopplysninger vil kun bli utlevert til andre hvis det er nødvendig for at selger skal få gjennomført avtalen med kjøperen, eller i lovbestemte tilfeller.

 

15. Konfliktløsning

Klager rettes til selger innen rimelig tid. Partene skal forsøke å løse eventuelle tvister i minnelighet. Dersom dette ikke lykkes, kan kjøperen ta kontakt med Forbrukertilsynet for mekling.

 

Her kan du lese om vårt personvern

Her kan du lese om vårt personvern

Her kan du lese om vårt personvern